نحوه نوشتن رزومه کاری

رزومه کاری چیست؟ چگونه یک رزومه حرفه ای بنویسیم؟

تهیه رزومه کاری نخستین گام جهت به دست آوردن جایگاه شغل مورد نظرتان است. به منظور اینکه در رقابت با سایر خواهان آن شغل موفق شوید، باید رزومه ‌ای تهیه کنید که کارفرما قانع شود که بهترین فرد برای آن شغل محسوب می شوید. اغلب تعداد بسیاری فایل رزومه کاری برای آگهی ‌های جذب نیرو فرستاده می ‌شود و کارفرما صرفا باید تعداد کمی از این حجم بسیار را انتخاب نماید. از این رو چنانچه رزومه ‌ای که ارسال می کنید، شامل اطلاعات مبهم و نامربوط باشد، قطع به یقین در گروه اشخاص دعوت شده به مصاحبه‌ نخواهید بود. بنابراین تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا روش نوشتن رزومه کاری را یاد بگیرید و بدانید چه مواردی را باید در تهیه رزومه کاری لحاظ کنید.

رزومه چیست؟

اگر بخواهیم رزومه را تعریف کنیم می توان گفت به سوابق درسی و کاری کاربران، رزومه یا سی وی می گویند و در تقاضای جذب در سازمان یا موسسه، کارآمد دارد. رزومه حاوی اطلاعاتی می باشد که چنانچه صحیح و اوصولی باشند، مهارت های درخواست کننده به بهترین شکل ممکن ارائه داده خواهند شد. به عبارت دیگر، رزومه برگ شناسایی ای شامل چکیده ای از تجربیات شغلی، سوابق تحصیلی و توانمندی های متقاضی شغل است.

رزومه کاریبرای زمینه های کاری مختلف رزومه های متفاوتی ایجاد کنید.

یک فایل رزومه را می ‌توان در چند مرکز برای استخدام، البته در زمینه های شغلی مشترک، ارائه داد. اما در صورتی که برای چند زمینه ی شغلی متفاوت تقاضای استخدام دارید، باید برای هر زمینه کاری مختلف، یک رزومه‌ کاری سازگار با همان زمینه تهیه و ارسال کنید تا سوابق و توانمندی های مربوط با شغل مورد نظر واضح و شفاف باشد. اگرچه در بعضی از حوزه های کاری، رزومه نمی گیرند و به جای آن فرم استخدامی می دهند که متقاضیان آن را تکمیل نمایند. در پر کردن فرم‌ استخدام باید همه موارد و اطلاعات درخواستی را وارد کنید و به همین خاطر، در صورتی که در مواردی دچار ضعف باشید، کارفرما متوجه آن می شود. وقت و انرژی ‌ای که برای تکمیل این فرم صرف می کنید، بیانگر تعهدتان به جایگاه شغلی مدنظر است.

نکته: رزومه سندیت حقوقی ندارد، به عبارتی در برابر اطلاعاتی که در رزومه‌ ی خود وارد می کنید شامل مسئولیت حقوقی نمی شوید. اما درصورتی که بوسیله فرم استخدام مورد پذیرش قرار گیرید و درستی اطلاعات وارد شده را تأیید و امضا نمایید، این فرم که قسمتی از قرارداد جذب شما به شمار می آید، سندیت حقوقی است.

انواع رزومه کاری

رزومه‌ کاری زمانی وارونه

رزومه‌ کاری زمانی وارونه متداول ترین مدل رزومه می باشد و اغلب مورد تایید کارفرمایان است. در این مدل رزومه باید سوابق درسی و مهارتی خود را از انتها به ابتدا لیست کنید، به عبارتی آخرین مدرک تحصیلی و وضعیت کار خود را در اول رزومه وارد کنید و  به‌ ترتیب به عقب بروید. پیشرفت کاری درخواست کننده در این مدل رزومه روشن است. اما اگر وقفه های شغلی و دائما تغییر کار داشته باشید از دید کارفرما پنهان نمی ماند و این تنها ایراد این نوع رزومه ها است.

رزومه‌ کاری تحت توانمندی ها

در رزومه‌ کاری تحت توانمندی ها، مهارت های مربوط با جایگاه شغلی مدنظر در اولویت قرار دارند و مسائل مرتبط با سوابق درسی و مدرک تحصیلی چندان مهم نیست. این مدل رزومه مناسب کارجویانی است که سوابق تحصیلی و شغلی آن ها با شغل مورد نظر ارتباطی ندارد یا تمایل دارند در زمینه ی جدیدی فعالیت کنند.

رزومه در چه شرایطی کاربردی است؟

  • کارفرما گفته باشد هر نوع تقاضای کار و استخدام باید در فرم رزومه ارائه شود.
  • کارفرما فرم مخصوصی را جهت تقاضای استخدام تعیین نکرده باشد.
  • کارجویی تصمیم داشته باشد به کارفرمایی تقاضای جذب ارسال کند که آگهی استخدام نداده است، با این انتظار که پس از بررسی رزومه ‌اش مورد تایید قرار گیرد و استخدام شود.

رزومه شغلی حاوی چه اطلاعاتی می باشد؟

طبق تحقیقات و نظرسنجی هایی اکثر کارفرمایان به بخش های زیر در رزومه ها توجه بیشتری دارند:

۴۵% تجربه های شغلی مرتبط
۳۵% توانمندی ها
۲۵% خوانا بودن
۱۶% موفقیت ها
۱۴% املا و نگارش
۹% تحصیلات
۹% ویژگی های شخصی
۳% اهداف روشن
۲% لغات کلیدی
۱% راه ارتباطی
۱% مهارت های رایانه

اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی حاوی اسم و فامیلی، تاریخ تولد، وضعیت تاهل، شماره‌ همراه، ایمیل و آدرس است.

قرار دادن عکس در رزومه پیرو قوانین کشور ها می باشد اما اجباری نیست. بیشتر مواقع کارفرما براساس ضرورت جایگاه شغلی و ملزومات آن، در متن آگهی جذب نیرو، تاکید می کنند که روزمه باید عکس‌ داشته باشد. در هر صورت چنانچه در رزومه‌ کاری خود عکس قرار می دهید، باید عکسی با پوشش خوب و پرسنلی باشد.

تحصیلات و مهارت ها

سوابق دانشگاهی خود را با وارد کردن رشته‌ و محل دریافت مدرک لیست کنید. هر آنچه که حقیقت است وارد کنید، اگر نمرات فارغ ‌التحصیلی درخشانی دارید، آن ها نیز درج کنید. اما اگر سابقه مشروطی دارید از ذکر ان پرهیز کنید ولی در صورتی که اطلاعات اشتباه قرار دهید و کارفرما متوجه این دروغ ها شود، حتما رزومه ‌تان رد می شود.

تجربه های شغلی

در شرح تجربه ها از واژه هایی مثل سازمان دهی، توسعه دادن و برنامه ریز استفاده کنید تا بیانگر اقدامات عملی شما باشند.

تلاش کنید که بین توانمندی هایتان با جایگاه شغلی مدنظر‌ ارتباطی وجود داشته باشد. به عنوان مثال برای جایگاهی در زمینه امور مالی، باید بدانید که این مشاغل اغلب روی توانمندی ‌هایی از قبیل حسابرسی، بانکداری و… مانور می دهند. اما برای موقعیت بازاریابی باید روی توان بحث و گفت و گو و توانایی های قانع کردن مشتری متمرکز باشید یا برای جایگاه مدیریت باید در حوزه های تعهد شغلی، ترتیب بخشیدن به امور و… مهارت های خود را ارائه دهید.

علاقه مندی و پیشرفت ها

این قسمت باید کوتاه و جامع بیان شود. هرچه سن فرد جویای کار بالا تر باشد، قسمت سوابق شغلی اولویت بیشتری دارد و به‌ طور معمول از میزان و اهمیت قسمت تمایلات کم خواهد شد.

در این قسمت به بیان علاقمندی های مانند ورزشی و موفقیت های کسب شده و سرگرمی های نوآورانه بسنده کنید اما چنانچه علاقه‌مندی‌ هایی در شما وجود دارد که با شغل موردنظرتان هماهنگ هستند، حتما آن ها را ذکر کنید. در رابطه با گذراندن اوقات فراغت انفرادی چیزی نگویید، چرا که شاید شخصی گوشه گیر و غیراجتماعی به چشم بیایید. اما در صورتی که به «مطالعه» اشاره نمودید، در ادامه یک یا چند کتاب مورد پسندتان را نیز اسم ببرید.

هر آنچه را که با شاخصه رهبری مربوط است مانند نماینده شواری دانشجویی، بیان کنید، به عنوان مثال از شخصی که قبلا کاپیتان تیم هندبال بوده است، توقع  دارند با توانمندی هایی مثل رهبری و ترغیب افراد یا برنامه ریزی در موقعیت سخت آشنا باشد، به عبارتی دقیقا همان توانمندی هایی که در اغلب مشاغل دیگر ارزشمند محسوب می‌ شوند.

توانمندی ها

چند مورد از توانمندی ها که اغلب در رزومه بیان می‌ شوند عبارتند از:

زبان‌ های خارجی (میزان تسلط به زبان انگیلیسی در خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن)

کامپیوتر: (میزان تسلط به آفیس و ICDL)

رانندگی: (گواهینامه)

 

معرف ‌ها

اگر از شما اعلام معرف خواسته نشد از پرداختن به آن بگذرید اما در غیر اینصورت ذکر دو معرف بسنده می کند: یک معرف تحصیلی (برای مثال استاد دانشگاه) و یک معرف حرفه ای (یکی از همکاران قبلی)

درباره ی من

در قسمت درباره ی من که در ابتدای برخی از فایل های رزومه قرار داده می شود باید چکیده ای از توانمندی ها و تجربه های مهم را بنویسید و به هدف خود نیز اشاره کوچکی داشته باشید. در معرفی خودتان اعتماد به ‌نفس به خرج دهید و روی نقاط قوت‌ تان تمرکز کنید. این قسمت از رزومه می تواند در متمایز نشان دادن شما کمک رسان باشد  و به همین خاطر، اغلب برای مشاغلی مناسب است که درخواست کنندگان بسیاری دارند. اما فراموش نکنید عبارات کلیشه ‌ای مثل «من توانایی مذاکره خوبی دارم که در بازاریابی به شایستگی عمل می کنم.» مناسب نیستند.

ویژگی های یک رزومه کاری خوب

روی یک شغل منحصر به فرد یا زمینه شغلی مشخص مانور دهد و فقط به توانمندی های مرتبط با شغل موردنظر ختم​ شود.

توضیحات را واضح بیان کند و دارای یک روال معقولانه باشد.

مفید اما کوتاه باشد.

غلط املایی و نگارشی نداشته باشد.

اشکالات رایج در رزومه های کاری که منجر به رد شدن ان ها توسط کارفرمایان می شود.

 

۵۶% غلط املایی و نگارشی
۲۱% نامرتبط با شغل درخواستی
۱۶% تعداد صفحات اشتباه و سوابق شغلی ضعیف
۱۱% قالب ضعیف رزومه
۹% دستاورد های نامعلوم
۸% مشکلات تماس و ایمیل
۵% اهداف نامفهوم
۲% عدم صداقت
۱% ضمیمه عکس
۳% دیگر موارد

چند صفحه رزومه کافی است؟

در مجموع رزومه به خصوص برای کارجویان تازه فارغ التحصیل شده یک الی دو صفحه بسنده می کند، اگر بیش از آن باشد ممکن است بخاطر کمبود وقت کارفرمایان، اصلا بررسی نشود به خصوص برای سازمانی که آگهی استخدام نداده است. اما دقت کنید از ذکر موارد حائز اهمیت غافل نشوید. پس به جای حذف موارد مهم سایز حاشیه ها و متن و تیتر ها را کمتر در نظر بگیرید تا جایی که خوانا باشد و نیازی به زوم کردن نباشد یا برای بخش های سوابق تحصیلی جدول طراحی کنید. درضمن فونت رایج رزومه B‌-Nazanin است.

نکته: اگر می خواهید رزومه‌ ی خود را برای مرکز مورد نظر پست کنید، کاغذ ها را صاف و در یک پاکت اندازه A4 بگذارید.

ایمیل کردن رزومه کاری برای مرکز مورد نظر

برای هرکارفرما باید در متن ایمیل نامه توجیهی را وارد کنید و آن را روی حالت (Plain Text) قرار دهید تا در کل برنامه ها، قابل بررسی باشد.

از آنجایی که خواندن متن از روی ایمیل سخت تر است پس متن ایمیل را ساده و در بند های کوتاه درج کنید. در هر بند به یک مسئله خاص بپردازید و بین بند ها، یک خط فاصله قرار دهید.

در آخر یادآوری کنید که در صورت لزوم می توانید نسخه ‌ی چاپی رزومه خود را ارسال کنید.

فرمت های مختلف رزومه کاری

نوشتن رزومه کاریقالب PDF: رایج ترین رزومه کاری در فرمت pdf است و همه جا به همان شکل که طراحی کردید دیده می شود.

قالب docx: رزومه ها با پسوند docx شاید روی سیستم عامل لینوکس یا IOS باز نشوند و همچنین در همه ی سیستم ها یکسان نمایش داده نشود.

با این وجود، بعضی از کارفرمایان از این فرمت استقبال می ‌کنند، زیرا امکان ویرایش و درج نکات موردنظرشان وجود دارد که شاید بخواهند روز مصاحبه از کارجو  سوال کنند.پس بهتر است هم در فرمت docx هم pdf ارسال کنید.

قالب HTML: رزومه‌ های تحت وب در فرم HTML است. در این فرم دست شما برای قرار دادن عناصر گرافیک و صدا ها باز است. برای کسانی که تمایل دارند در حوزه گرافیکی یا طراحی وب سایت کار کنند، مناسب است زیرا یک چشمه از مهارت آن ها در روزمه فرمت html ان ها مشخص است.

جمع بندی

اگر دنبال کار هستید آگاه باشید که تهیه و ارسال رزومه کاری فرصت خوبی برای ارئه و تبلیغ توانمندی های شماست و درصورت تایید توسط کارفرما حتما به مصاحبه دعوت می شوید. فراموش نکنید که رزومه کاری، عامل و تعریف گر شما برای کارفرمایی است که شما را ملاقات نکرده و نمی شناسد. پس در طراحی آن دقت به خرج دهید تا بیانگر ویژگی ها و شایستگی های شما باشد. پیشنهاد می شود رزومه کاری خود را در فضای مجازی لینکدین به اشتراک بگذارید.

 

1398/11/07