کارکنان دولت نیروی کارآمد، بازوی کارآمد و مولد هر کشور بوده و نظام مدیریتی از توانمندی های ذهنی، جسمی و روانی آنان برای برآوردن نیازهای توسعه و پیشرفت جامعه بهره می برد.
به همین منظور حفظ سلامت شاغلین اهمیت ویزه ای داشته و یکی از شاخصهای مهم توسعه یافتگی می باشد نتایج مطالعات انجام شده بیانگر تاثیر مثبت سرمایه گذاری در امر سلامت شاغلین در افزایش بهره وری سازمانی و رشد اقتصادی است واین مساله اولویت مساله را دو چندان می کند.
با عنایت به اینکه اغلب کارکنان دولت به دلیل سبک زندگی ناسالم و کم تحرکی در معرض خطر هستند بیشگیری و تشخیص و درمان زود هنگام بیماریها و عوامل خطر آنها امری است ضروری. کارکنان دولت علاوه بر مشکلات سلامت جسمی روانی و اجتماعی مختص گروه سنی خود همچون سایر مشاغل بنا به اقتضای شغلی بنا به عوامل مختلف محیط ( عوامل بیولوزیک – ارگونومیک – استرسهای شغلی و....) قراردارند.
بی شک مراقبت از این قشر خاص و زحمتکش که همواره از پیشگامان خدمتگزاری در اقصی نقاط کشور و به اقشار مختلف مردم می باشند نقش مهمی در بهینه سازی ارائه خدمت به احاد جامعه تکریم ارباب رجوع و افزایش کمی و کیفی برونداد سازمانی دارد.
اولویتهای آموزشی برای کارکنان شامل
آموزش موازین خود مراقبتی باتوجه به گروههای سنی و جنسی
اصول سبک زندگی سالم
آموزش تغذیه سالم
اصول تغذیه سالم ویژه کارکنان دولت
روشهای پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی
اختلات چربی خون
فشار خون بالا و بیماریهای قلبی و عرقی – دیابت
پوکی استخوان
آموزش بهداشت مواد غذایی
آموزش فعالیت بدنی
آشنایی با پیامدهای کم تحرکی برای کارکنان
روشهای ارتقاء فعالیتهای بدنی در محیطهای کار
از جمله حرکات کششی و رفت و آمد فعال
اصول صحیح انجام فعالیت بدنی و ورزش
آموزش سلامت روان و پیشگیری از اختلالات روانی
مهارتهای زندگی( مدیریت خشم – مدیریت استرس – مهارتهای ارتباطی – مهارت حل تعارض زوجین – تاب اوری روانی، کار با اینترنت و فضای مجازی
مهارتهای فرزند پروری
پیشگیری از اختلال افسردگی
پیشگیری از خودکشی
آموزش راههای کنترل و پیشگیری بیماریها
شناخت عوامل خطر بیماریهای غیر واگیردار
آشنایی با بیماریهای فشار خون و دیابت
آموزش سلامت دهان و دندان
آموزش کمکهای اولیه
آموزش آمادگی در بلایا
آموزش اصول ارگونومی
شناخت وضعیتهای مناسب بدن در حین انجام کار
شناخت حرکات مضر و راهکارهای مقابله با آن
شناخت ابزارهای مناسب کار
روشهای پیشگیری از عوارض ارگونومی محیط کار ( روشهای صحیح حمل بار- نحوه صحیح نشستن – صحیح راه رفتن – صحیح بر خاستن
سایر اصول ارگونومی ارتفاع مناسب انجام کار – در دسترس قراردان صحیح ابزار ها